News Février
E. A. Lowe Lectures in Palaeography 2008
Susan Rankin Professor of Medieval Music, Emmanuel College, Cambridge
\ »Impressed on the Memory: Musical Sounds and Notations in the Ninth Century\ »
Thursday 28 February – Case study two: the Cathedral of Laon
Thursday 6 March – Musical notation as a Carolingian phenomenon
All lectures will be held in the Examination Schools (High Street, Oxford) at 5pm
~~~~~~
Colloque: l’Aquitaine des littératures médiévales
Voir Fabula.org [Lien]
~~~~~~
CREMONA: A Cathedral, A Town. Catalogue.
ISBN/EAN: 97888-3660995-6
To celebrate the IX centenary of the Cremona Cathedral, the town has organized a wide exposition to illustrate the cultural, religious and economical aspects grown around the holy building using the material kept on the three archives of the town institutions: the town archives, the diocesan and the fiscal ones. The catalog concerning the event is devided into three parts; each part is introduced by an explaining text… Authors of the essays: Emilio Giazzi, Simone Manfredini, Valeria Leoni, Giancarlo Andenna, Mirella Ferrari
~~~~~~
Sortie du volume 16 de BABEL:
La mise en recueil des textes médiévaux (textes réunis par Xavier Leroux):
Octave Julien, Construction et composition des recueils français du XVe siècle : apports de la codicologie quantitative, p. 13
Wagih Azzam, Olivier Collet et Yasmina Foehr-Janssens, Cohérence et éclatement: réflexion sur les recueils littéraires du Moyen Âge, p. 31
Francis Gingras, Roman contre roman dans l’organisation du manuscrit du Vatican, Regina Latina 1725, p. 61
Kathy Krause, Géographie et héritage: les manuscrits du Roman de la Violette, p. 81
Salvador Rubio Real et Richard Trachsler, Le profil du recueil : observations sur le contexte manuscrit des Quinze Signes du Jugement dernier, p. 101
Gérard Gros, Gautier architecte: étude sur la disposition des récits dans les deux Livres des Miracles, p. 123
Clotilde Dauphant, L’organisation du manuscrit des Oeuvres complètes d’Eustache Deschamps par Raoul Tainguy, p. 155
Hélène Basso, Relier, relire: des poèmes courtois faits galanteries, p. 185
Nathalie Urdékian-Gassier, Déconstruction et recomposition de La Belle Dame sans mercy dans le ms. Regina Latina 1363, p. 209
Jane Alden, Arranging the Pieces: The Work of a Chansonnier Scribe, p. 239
Aurélie Mazingue et Xavier Leroux, Des textes dramatiques mis en recueil et des recueils dits “de théâtre”, p. 253
Karen Fresco, Les Enseignements moraux de Christine de Pizan dans l’ordre d’un recueil pieux du XVe siècle (BnF, fr. 1181), p. 293
Dirk Claes, For a Better Handling of Science: Para-academic, Encyclopaedic Texts in Late Medieval Canon Law The Example of Jean de Jean’s Memoriale Decreti (1339), p. 309
K. Sarah-Jane Murray, La mise en recueil comme glose? Le thème de la translatio studii dans le ms. Digby 23 de la Bibliothèque Bodléienne à Oxford, p. 345
~~~~~~
6 & 7 mars 2008 :
Come nasce un manoscritto miniato?
Scriptoria, tecniche, modelli e materiali
ISTITUTO DI STORIA DELL’ARTE MEDIOEVALE E MODERNA
SCUOLA DI SPECIALIZZAZIONE IN STORIA DELL’ARTE
BIBLIOTECA AMBROSIANA
SOCIETÀ DI STORIA DELLA MINIATURA
GUGLIELMO CAVALLO (Università di Roma « La Sapienza »)
Qualche riflessione sul rapporto tra luoghi, sistemi e tecniche della produzione libraria nei secoli di mezzo
GIORDANA MARIANI CANOVA (Università di Padova), La Società di Storia della miniatura: idee e programmi futuri
GIACOMO BAROFFIO (Università di Pavia), Testo Musica Immagine nei manoscritti liturgici tra conflittualità e armonizzazione
JOHN LOWDEN (Courtauld Institute of Art, Londra), Byzantine illumination or modern forgery? Byzantine and non-byzantine working practices
AXINIA DZUROVA (Centre Dujcev- Sofia), Il mondo nascosto dei manoscritti Come e chi decora i manoscritti miniati
ANTONIO IACOBINI (Università di Roma «La Sapienza») / GENNARO TOSCANO (Università di Lille 3), Illustrare Omero nell’Italia del Quattrocento: Sancito Rosos e Gaspare da Padova nell’ “Iliade Vaticana”
JEAN-PIERRE CAILLET (Università di Parigi X Nanterre), Le Sacramentaire de Drogon de Metz: modalités et circonstances de la réalisation d’un livre liturgique carolingien
MANUEL CASTIÑEIRAS (Departament d.Art Romànic MNAC, Barcellona), Miniatura, pittura su tavola e affreschi: il dialogo tra le tecniche nella Catalogna romanica GIUSI ZANICHELLI (Università di Salerno), Il disegno preparatorio, lo schizzo, lo sketchbook e il disegno esecutivo nel XII secolo
ALESSANDRA PERRICCIOLI SAGGESE (Seconda Università di Napoli), Materiali e prezzi dei codici miniati nei documenti napoletani di età angioina
FRANCESCA PASUT (Università di Firenze), Repliche nella miniatura duecentesca: il caso di due inediti breviari toscani
MARCO PETOLETTI (Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano-Brescia), “Littera de pennello, littera de penna\ »: storie di manoscritti miniati dell’Ambrosiana
CLARA CASTALDO (Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano), I modelli delle illustrazioni degli strumenti chirurgici del ms R 76 sup. della Biblioteca Ambrosiana
MARA HOFMANN (The National Gallery, Londra), Enlumineurs et leurs methodes de travail vues à travers des manuscrits inachevés
SILVIA MADDALO, MICHELA TORQUATI (Università della Tuscia), Il catalogo dei manoscritti miniati della Biblioteca Apostolica Vaticana: qualche esemplare per l’indagine tecnica e progettuale
CESARE ALZATI (Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano), Presentazione degli Atti del Convegno sui codici latini dell’Ambrosiana
CATERINA ZAIRA LASKARIS (Università di Pavia), Un inedito ricettario marchigiano quattrocentesco per miniatori e pittori
CRISTINA PASQUALETTI (Università dell.Aquila), Un’inedita recensione abruzzese del “De arte illuminandi”
MARILENA MANIACI (Università di Cassino, GIULIA OROFINO (Università di Cassino), L’officina delle Bibbie Atlantiche: artigiani, scribi, miniatori. Problemi ancora aperti MILVIA BOLLATI (Università Cattolica del Sacro Cuore, Milano), Presentazione del progetto di catalogazione dei manoscritti miniati trecenteschi della Biblioteca Ambrosiana
FABRIZIO CRIVELLO (Università di Torino), Sulla tecnica della miniatura a Milano nell’XI secolo
ANNA DE FLORIANI (Università di Genova), “Nessuno è perfetto”: Manoscritti incompleti come contributo allo studio della tecnica della miniatura
FEDERICA TONIOLO (Università di Padova), Tecniche e metodi della miniatura a Ferrara nel Rinascimento
Segreteria organizzativa:
Istituto di Storia dell’Arte Medioevale e Moderna
Università Cattolica del Sacro Cuore – Largo A. Gemelli, 1 – 20123 Milano
Tel. 02.7234.3724 – Fax 02.7234.2724 – E-mail seg.istitutoarte@unicatt.it